ویدیو | نبرد کوسه سفید بزرگ و نهنگ قاتل؛ کدام پیروز می‌شود؟

تا به حال نهنگ‌های قاتل معمولاً به صورت گروهی برای شکار طعمه‌های بزرگ مثل فک‌ها و کوسه‌ها همکاری می‌کردند. اما برای اولین بار، یک نهنگ قاتل به تنهایی شکار یک کوسه سفید بزرگ را انجام داد. این اتفاق در سواحل خلیج ماسل، آفریقای جنوبی رخ داد و توسط گروهی از محققان بین‌المللی بررسی شد.
ویدیو | نبرد کوسه سفید بزرگ و نهنگ قاتل؛ کدام پیروز می‌شود؟
کد خبر : ۵۹۲۳۷

این نهنگ اورکا با نام استاربورد ظرف دو دقیقه توانست یک کوسه سفید ۲.۵ متری را به تنهایی شکار کرده و بخشی از جگر آن را بخورد. این اولین بار است که شاهد شکار انفرادی یکی از بزرگترین شکارچیان دریا‌ها توسط نهنگ قاتل هستیم.

لاشه دوم به ابعاد ۳.۵ متر در نزدیکی همان نقطه پیدا شد.

ویدیو | نبرد کوسه سفید بزرگ و نهنگ قاتل؛ کدام پیروز می‌شود؟


در این رویداد حداقل دو کوسه سفید کشته شدند. شاهدان عینی می‌گویند دیدن اینکه چگونه یک نهنگ قاتل به سرعت و با مهارت یک کوسه سفید قدرتمند را به طعمه‌ای آسان تبدیل کرد، شگفت‌انگیز، ولی در عین حال ناراحت کننده بود.

کوسه‌های سفید برای زنده ماندن در اقیانوس‌ها، چالش‌های زیادی را تحمل می‌کنند و حالا جایگاه خود را در زنجیره غذایی از دست داده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، محققان متوجه شدند که یک جفت اورکا برای شکار و کشتن کوسه‌های سفید بزرگ در سواحل آفریقای جنوبی با هم کار می‌کنند. این محققان که یافته‌های آن‌ها در مجله آفریقایی علوم دریایی منتشر شد، گفتند که درک پویایی شکار نهنگ‌های قاتل برای حفاظت از دریا مهم است.

نهنگ اورکا، یکی از باهوش‌ترین و کشنده‌ترین شکارچیان اقیانوس‌ها به شمار می‌رود. این نهنگ بزرگ دارای مغز پیچیده‌ای است که آن را قادر به یادگیری سریع و سازگاری با محیط می‌کند. نهنگ‌های اورکا معمولاً گروهی شکار می‌کنند و راهبرد‌های پیچیده‌ای برای محاصره و شکار طعمه‌های بزرگ به کار می‌برند و ظاهرا گاهی اوقات این نهنگ‌های زیرک می‌توانند به تنهایی نیز شکار کنند. نهنگ اورکا، با ترکیبی از هوش، قدرت و شکار گروهی، بالای زنجیره غذایی اقیانوس‌ها قرار گرفته است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر